Ptanja i odgovori

Esport se piše jednostavno – esport. Sve malim slovima, bez crta ili velikog S – jednostavno. 2015 je dodata u leksikon na stranici dictionary.com sa značenjem: “takmičarski turniri u video igrama, pogotovo između profesionalnih igrača. https://www.dictionary.com/browse/esports?s=t

Esport se najlakše može opisati kao takmičarsko igranje video igara, a esport igre se mogu igrati na računarima (PC), konzolama (PlayStation, Xbox, Nintendo Switch itd.), a u poslednje vreme sve se više igra i na mobilnim telefonima. Esport igre obično su dizajnirane upravo kako bi omogućile što kvalitetnije i bolje takmičenje stoga se često radi razlika između igara koje “jesu esport” i onih koje nisu.

Iako bismo lako mogli reći da je ova tvrdnja istinita, ovo je zapravo solidan predmet debate. Potpuno subjektivno bih rekao da bi se, kako bi nešto bilo esport, trebalo raditi o igri koja ima razrađen sistem takmičenja i kompetitivnih liga, ali i o igri koja količinu nasumičnih događaja na koje igrač ne može uticati što više smanjuje. Prema tome, esport video igra je sa što manje RNG-a (nasumičnih događaja), a esportista se ne postaje igranjem Fife protiv prijatelja kod kuće.

Esport igre mogu biti svih žanrova, ali najpopularnije su MOBA (najlakše opisana kao strategija u kojoj kontrolišete svog heroja), FPS (pucačina iz prvog lica), igre u kojima se tučete, battle royale igre u kojima prikupljate oružje i opremu i borite se sa protivnicima da biste ostali poslednji i tako dalje. Trenutno u svetu postoji velikI broj esport naslova, ali neke od igara koje vredi izdvojiti su League of Legends, Counter Strike: Global Offensive, Dota 2, StarCraft 2, Overwatch, Rainbow 6, Fifa, Call of Duty, Street Fighter, Halo, Super Smash Bros., Fortnite i PUBG.

The International turnir u online video igri Dota 2 već je godinama najveći turnir na svetu po nagradnom fondu. Glavna nagrada The Internationala ove je godine prešla brojku od 30 miliona dolara. Kada je reč o najgledanijim esport događajima, redovno su najgledaniji veliki League of Legends turniri (svetsko prvenstvo i polusezonski (Mid-Season Invitational), zatim turnir IEM Katowice, The International, Fortnite World Cup i drugi.

Najbolje mjesto za praćenje esport turnira sigurno je Twitch. Internet platforma za prenos sadržaja uživo u vlasništvu Amazona najpoznatije je mesto koje prenosi gaming i esport sadržaje. Ako nikada niste gledali Twitch, zamislite ga kao YouTube, ali da je velika većina sadržaja emitovana uživo. Većinu esport takmičenja nećete pronaći na televiziji, osim ako nemate neki od specijaliziranih kanala u svom paketu, poput Sport Klub Esporta, Arenaesport i sličnih. Esport turnire prenose stručnjaci koji nose jednu od nekoliko uloga, opet, slično kao u klasičnim sportovima. Imamo castere, odnosno komentatore koji prenose događanja u igri kada se događaju, ali gotovo svaki turnir ima svoje analitičare i poseban tim voditelja koji obavlja intervjue s igračima pre i posle mečeva. Grupu ljudi koja će raditi na nekom esport događaju često nazivamo talent, live talent ili nešto slično.

Teoretski da, jednako kao i što svako ko igra fudbal subotom s prijateljima može biti profesionalni fudbaler. Sve što trebate za karijeru u esportu je računar i periferija (tastatura, miš) i možete krenuti. Problemi naravno nastaju u pronalasku stabilnog tima, finansijama i drugim stvarima, ali da – svako ko voli i zna igrati igre može u teoriji postati esportista, ne trebate posebnu školu.

Na žalost za nas sve, ne. Mnogo je priča o timovima i organizacijama koje jednostavno propadaju zbog nedostatka vizije i planiranja, ali i zbog toga što nemaju razrađen finansijski plan i strukturu. Da biste bili kvalitetan i stabilan esport tim morate igrati dobro, ali osim igrača trebate imati i poslovni plan te osobe koje su zadužene samo za njega – od onih koji se bave finansijama do marketinga. Bez toga će teško ići.

Esport tim čini nekoliko igrača od kojih svatko ima posebnu ulogu koju ispunjava, slično kao što u fudbalu imamo golmana i napadače. Svaka igra ima svoje uloge, pa tako u Counter Strikeu možete biti rifler ili AWP-er, a u League of Legends jungler ili support. Ove uloge bitno se razlikuju po stilu igranja i većina igrača čitavu karijeru igra na jednom ili eventualno dva mesta. Opet, povucimo paralelu sa fudbalom – ako ste odbrana, verovatno ćete čitavu karijeru igrati neko od srodnih mesta, a nećete svaku utakmicu igrati drugu poziciju. Esport organizacija je krovna struktura koja okuplja timove. Npr, organizacija G2 ima timove u igrama Rocket League, Counter Strike, League of Legends, Rainbow Six i drugima, ali svi ti igrači igraju za istu organizaciju. Slično je to klubovima poput Barcelone koji imaju fudbalske, košarkaške i druge timove, jedina razlika je što Barcelonu zovemo klubom, a G2 organizacijom.

Osim, jasno, igrača, svaka organizacija zapošljava i niz pratećeg osoblja. To su treneri koji s igračima razrađuju taktike, analitičar čiji je posao istraživanje protivnika, ali i deo za marketing, PR, društvene mreže i video sadržaje koji se trude da slika organizacije koja izlazi u javnost bude što je moguće kvalitetnija. U esportu postoje i agenti igrača, fizioterapeuti, kuvari, dizajneri i developeri te čitav niz drugih poslova. Velike organizacije imaju više od stotinu zaposlenih, a igrača je zapravo relativno malo u odnosu na ostatak osoblja.

Budimo potpuno realni, većina nas nikada neće biti zvezda. Ipak, to ne znači da u esportu nema posla. Stranice poput Hitmarker Jobs svakodnevno objavljuju oglase za poslove u esport industriji, a traženi su developeri, project manageri, voditelji društvenih mreža, autori tekstova, snimatelji i montažeri i gotovo sve što biste mogli zamisliti, a da ima veze s igrama. Ako niste igrač, dosta su dobre šanse da za vas ima čak i više mesta u esportu – jer svi žele biti igrači.

Možda biste se začudili, ali u esport ulaže velik broj bivših profesionalnih sportista poput NBA igrača Ricka Foxa, ali i pevači poput Drakea te fudbaleri, recimo Ronaldinho. U esport su do sada ulagali i podržali: Shaquille O’Neal, Steph Curry, Ashton Kutcher, Steve Aoki, ali i “ozbiljne” firme poput velikih VC fondova koji sve više ulažu u takmičarsko igranje.

Ako ste spremni investirati u timove najbolje je javiti se direktno njima, pogotovo onima iz regiona kojima su finansije vrlo potrebne za opstanak. Ulaganjem u esport zapravo ulažete u svoj brend i awareness među ciljanom publikom. Najbolji savet bio bi: investirajte malo novca u perspektivan tim koji će moći osigurati solidne rezultate, makar na regionalnoj sceni. Što vaš tim igra bolje, jasno, bolje za vas. Druga najbolja stvar bila bi da postanete partner nekom regionalnom turniru – vaš novac otići će u povećanje kvaliteta turnira, a samim time će privući i bolje igrače i timove.

Ako ste zainteresovani za Counter Strike, nema boljeg mesta nego stranice HLTV. Postoji niz stranica koje se bave isključivo esportom, poput Dot Esports i Dexerto, a u regionu postoje Sport Klub Esports, adria.gg, Esports novosti. Za poslovnu stranu esporta, preporučujem Esports Marketing Blog, The Esports Observer, Esports Insider, kao i newsletter TLDR.