E-sport i sponzori

E-sport najviše prati mladi od 20-35 godine, odnosno najviše Milenijalci. Gledanost esporta u svetu se tokom aprila i maja 2020. povećala za više od 80% i ostala na značajno višem nivou  nego pre lockdowna. Od maja do septembra 2020. gledanost esporta je bila za 77% viša nego pre lockdowna. Upoređivanja radi, 2019 – maj 2020. na 15 istih esport takmičenja zabeležen je rast konzumiranih sati od 114%. Twitch.tv je zabeležio rast od 99% u broju pogledanih sati u periodu od decembra 2020 do maja 2021. Prosečan broja istovremenih gledalaca jedne od najvećih streaming platformi (Twitch.tv) u periodu od januara do maja narastao je sa 1,4 miliona na 2,3 miliona, u samo nekoliko meseci.  Pre koronavirusa gotovo svi veliki brendovi su podržali e-sport. Esport redovno podržavaju i sponzorišu ga proizvođači računarskih komponenti, elektronike i periferije poput Intela, nVidije, AMD-a, Logitecha, Razera, Della, Asusa, Aoca, HTC-a i drugih, ali i sponzori koje zovemo neendemski, odnosno sponzori koji se ne bave prvenstveno industrijom igara. Tu su Adidas, Nike, Monster, Red Bull, State Farm, Kia, Nissan, Mercedes Benz, Deezer, Deutsche Telekom, A1, Vodafone, Schalke 04, Gillette, Coca Cola, Visa, Ford, Gazprom, Michelin, Sony, Audi, Snickers i zaista još vrlo velik broj drugih.

Kia Motors je zakoračila u arenu takmičarskih video igara, u tzv. svet esporta, tako što je postala glavni sponzor evropske lige League of Legends European Championship (LEC). Sponzorstvo LEC je najnovija marketinška kampanja, s kojom se želi marka Kia približiti  mlađim generacijama kupaca vozila. Kao glavni sponzor lige je Kia predstavila novi film »Spremni za igru« (Ready to Play), koji su napravili zajedno s nekim od najpoznatijih LEC ‘komentatora’ (podcaster). Film predstavlja najpoznatijeg komentatora Trevora Henryja, poznatijeg po nadimku ‘Quickshot’, koji sa ekipom kolega pozira ispred novog Kia Stingera – Romain Bigeard, Indiana ‘Froskurinn’ Black, Daniel ‘Drakos’ Drakos, Aaron ‘Medic’ Chamberlain i Andrew ‘Vedius’ Day, a zatim krenu na LEC turnir. Kia će se s fanovima esportsa povezivati pomoću digitalnih sadržaja. Kia namjerava kreirati nove digitalne marketinške sadržaje, s kojima se želi približiti fanovima esportsa. Zato se odlučila za saradnju s nekim od najpoznatijih igrača i komentatora League of Legends. Kia će pored toga biti prisutna na LEC događajima na stadionima te će stvarati originalne sadržaje sa sedmerostrukim osvajačem League of Legends, esports ekipom ‘Fnatic’, čiji članovi voze najnovije modele Kia. League of Legends, pokrenuta 2009., je online gamerska takmičarska arena i najpopularnija esports igra na svetu. Igrači League of Legends nadziru ‘prvake’ i bore se u timovima za dominaciju teritorijem. LEC predstavlja najviši nivo igre League of Legends u Evropi, s deset ekipa, koje se bore u najvišoj ligi. Kao i tradicionalne sportove i LEC prate milioni simpatizera, koji prate ekipe profesionalnih igrača esports i vrhunskih komentatora putem direktnih online prenosa.

I Mercedes-Benz ulazi u svet videoigara, žele stvoriti novi doživljaj virtuelnog trkanja. Firma koja se bavi proizvodnjom automobila više klase traži od ljudi da predlože svoje ideje za koncept igranja u vozilu. Gaming im je prva ideja, a na novom modelu CLA klase, koji ima gomilu ekrana, tako testiraju SuperTuxKart – igru trkanja koju se može voziti volanom, odnosno upravljačem samog automobila. Žele otići i korak dalje i pomoću klima uređaja simulirati efekat vetra odnosno protoka vazduha tokom trkanja. Takođe žele iskoristiti ambijentalno osvetljenje da dočaraju samo trkanja. Elon Musk želi da njegovi Tesla automobili postanu nova platforma za gaming. Sledeće softversko ažuriranje Tesla automobila daće tim vozilima mogućnost igranja starih igara s Atarijevih konzola. Vizionar zvan Elon Musk  je najavio da je sklopio partnerstvo s Atarijem te će u svoje Tesla automobile ubaciti videoigre te nekad slavne tvrtke. Atarijevi klasici u Tesline će automobile doći u sklopu V9.0 softverskog ažuriranja koje će biti lansirano za četiri tjedna. To će softversko ažuriranje poboljšati i mogućnosti samoupravljanja automobila pa kad vozač vožnju prepusti samom automobilu, moći će se posvetiti igranju starih igara. Osim što Musk preporučuje da se igre igraju samo dok vozilo nije u pokretu. Musk tvrdi da za Tesla modele u planu ima tri igre – Pole Position, Tempes i Missile Command.

Ovo su još neke neke od aktivacija kompanija u esportu: BMW je potpisao partnerstvo sa pet svetskih esport kompanija (FPX, Cloud9, T1, G2 i Fnatic) iz različitih delova sveta u kampanji “United in Rivalry” i “United at Home”, promovišući tehnološki napredak uz pomoć znanja i iskustva firme. U saradnji s kompanijama posebno su uređena i vozila, kako bi odgovarala svakoj od njih. Coca-Cola jedan je od najdugovečnijih sponzora u esportu, počevši od offline turnira kao službeni provider pića, pa da kompleksnijih kampanja na nekima od najvećih esport događaja. Nedavno su bili i title sponzor eNASCAR-a, virtualne NASCAR trke za vreme lockdowna koja je rušila rekorde gledanosti. Adidas je svoje sponzorstvo u esportu započeo u danskom Northu, esport ekipi fudbalskog kluba FC Copenhagen, te kasnije nastavio s brojnim saradnjama, a slično su napravili i konkurenti poput kompanija Nike i Puma. Mastercard se odlučio sponzorisati različite projekte Riot Gamesa uz brojne aktivacije s fanovima kroz svoje mogućnosti plaćanja. Red Bull takođe već vrlo dugo aktivan u esportu. Imaju i svoju seriju takmičenja i glavni su sponzor jedne od najboljih esport ekipa svih vremena OG.

Evo još nekoliko primera zanimljivih kampanja u esportu: Banka krvi Sanquin je bila promovisana za vreme prenosa europskog LoL prvenstva, a svi koji su donirali krv po prvi put dobili su i kod za skin u League of Legendsu. McDonald’s je u Danskoj za Blast Pro Series u CS:GO promenio nazive menua i proizvoda kako bi odgovarali terminologiji iz igre tako je termin Full Buy značio celi menu. Bili su prisutni po celom gradu i ubrzo se proširili čitavim esport i marketing svetom. Gillette i TSM su napravili kampanju u kojoj se za kupovinu brijača sa specijalizovanim linkovima mogle dobiti nagrade na Twitch.tv platformi s kojom gledaoci nagrađuju svoje omiljene igrače i streamere. DHL je u saradnji s ESL-om napravio video serijal za svog skladišnog robota EffiBOT-a koji je na turnirima fanovima dostavljao nagrade. Kako bi dozvali robota fanovi moraju navijati “DHL!” “DHL!”. napravljen je i video serijal s influenserom SirActionSlacksom u kojem EffiBOT prikazan kako dostavlja predmete igračima u igri Dota 2.